Kaupunginvaltuuston kokouksessa 7.6. ryhmäpuheenvuoron piti Tero Tavio

7.6.2021

Arvoisa puheenjohtaja, hyvät valtuutetut ja muut kokousta seuraavat!

Otsikoksi sopisi vaikka ”Erikoisen vuoden erikoinen tilinpäätös”.

Vuoden 2020 kevättalvella koronapandemia jyräsi Suomeen valtavalla voimalla. Vielä alkuvuodesta oli varmasti monella ajatusta, että ei se tänne pohjolaan asti yllä. Vaan kyllä ylsi ja varautumisaika olikin melko pieni. Kevään aikana koettiinkin varmasti yksi historian suurimmista mullistuksista työ- ja opiskelurintamalla. Koulut menivät kiinni ja opiskelijat alakoulua myöden siirtyivät etäopetukseen. Henkilökohtaisesti olen saanut vierestä seurata niin alakoululaisen kuin lukiolaisen opiskelua ja täytyy sanoa, että valtavan työn olette tehneet, lapset, nuoret ja opettajat!

Tässä jatkuvassa muutoksessa kovassa paineessa oli tietysti muukin henkilöstö. Asiakaspalveluja oli rajoitettava. Etätöihin, joilla siihen oli mahdollisuus, oli opeteltava. Joillekin se sopi, jotkut olivat tästä syystä todella kovassa paineessa. Suuria nostoja henkilöstön venymisestä on ehdottomasti terveyspalveluiden henkilöstö, jotka laajensivat osaamistaan eri alueille, jotta saatiin paloja sammutettua.

Tässä kaikessa myrskyssä ja myllerryksessä Naantali oli mukana Kunta10- tutkimushankkeessa, jossa seurataan henkilöstön työhyvinvointia. Kokonaissijoitus nousi vuoteen 2018 verrattuna, mikä on tässä mainitussa ajassa kyllä uskomatonta. Hyvä esimiestyöskentely ja voimakas yhteisöllisyyden tunne ovat avainasemassa. Lähes 87% henkilöstöstä suosittelisi Naantalia työnantajaksi ystävälleen. Toki huoli työssä jaksamisessa on taustalla. Tähän onkin kiinnitettävä erityisesti huomiota. Naantalissa on sektoreita jossa työkuorma on jopa kohtuuttoman kova, se taas tietysti tarkoittaa sitä, että vaihtuvuutta on, ammattilaiset valuvat muualle ja sana kiirii. Samalla kun rekrytoidaan ammattilaisia niin perälauta vuotaa. Tähän tulee saada muutos.

Naantalin tuloskunto on hyvä. Lähes 50milj aikaisempien vuosien ylijäämä taseessa on vahva puskuri siihen, että kriisikunnaksi lähitulevaisuudessa on matkaa, vaikka kuinka riepoteltaisiin. Tippaakaan ei ole silti syytä paukutella henkseleitä tai nostaa selkää suoraksi, nimittäin muuttujia on taivas yksin tietää paljon!!”

Suurin muutos Naantalin toimintaympäristössä tulee tietysti kun Neste jysäytti Marraskuussa yt-neuvotteluiden tuloksena, että jalostamotoiminta Naantalissa lakkautetaan. Ilmoitus oli luonnollisesti shokki, koska kyllähän vallitseva ajatus oli, että Neste pysyy Naantalissa Tupavuoren kupeessa maailman tappiin asti. Vaan ei pysy ja tämä on taas hyvä esimerkki siitä, että ainoastaan muutos on pysyvää.

Tähän muutokseen reagoitiinkin sitten vauhdilla. Elinkeinoministeri Mika Lintilä asetti jo heti syyskuussa  Naantalin seudun teollisen tulevaisuuden selvityshenkilöksi Naantalin ”oman pojan” Patria Oy:n hallituksen puheenjohtajan Panu Routilan, sekä selvitystyötä tukemaan Maakuntaliiton edunvalvontajohtaja Janne Virtasen. Loppuraportti valmistui maaliskuussa 2021 ja näyttäisi siltä, että alueella on vielä kirkas tulevaisuus bio- ja kiertotalouden keskittymänä. Nopeasti ei tällaiset suuret muutokset tapahdu, mutta on esimerkillistä, että ei jääty tuleen makaamaan vaan reagointi tuli välittömästi.

Tilinpäätös 2020 osoitti n.10milj€ positiivisen ylijäämän. Tällä kertaa huomattavasti suurempaa osuutta näytteli ”valtion tuomaa” kuin ”luojan luomaa”. Marinin hallitus päätti avata rahaventtiilit ja osoitti Naantalillekin lähes 8 miljoonan euron tuen. Toki varjo tämän ylle on jo laskeutunut. On todennäköistä, että ainakin osa tästä joudutaan maksamaan vielä muutaman vuoden sisällä takaisin. Joten Naantali sai hetken pitää valtion rahaa kassassaan. Oleellisinta tässä on kuitenkin se, että kun perkaa valtion koronatuen tästä pois niin Naantali osui hyvin tarkasti alkuperäiseen talousarvioon. Se on sellainen suoritus tällaisena vuotena, että hattu päästä! Kiitokset menevät virkamiesjohdolle ja ihan koko henkilöstölle. Mahtavaa työtä!!

Arvoisa puheenjohtaja

Mahtavasta työstä puheen ollen..

Eräs merkittävä aikakausi päättyy Naantalissa. Omasta ja ryhmämme mielestä liian aikaisin. Ymmärrettävää toki on, että eläkepäivät houkuttavat kun kuntokin on sitä luokkaa, että hiihtoladulla ohitellaan kierroksella kaupunginhallituksen jäseniä. Se vaatii myös rohkeutta.

Kaupunginjohtaja Jouni Mutasen aikakausi Naantalissa on ollut merkittävä. Mutasen aikana Naantalissa on muun muassa päätetty asuntomessuista, palveluverkkouudistuksesta, asukasluku on kääntynyt nousuun, Naantali on jokaisena vuonna tehnyt positiivisen tuloksen tilinpäätöksessä. Nämä pintaraapaisuna. Kaavoitus on edennyt kaavoitusohjelman mukaisesti mallikkaasti. Kaikille tämäkään ei käy ja poliittinen ilmapiiri Naantalissa onkin ollut viime vuosina tulehtunut. Tähän liittyen kaupunginjohtaja on saanut välillä kovaakin kritiikkiä, välillä jopa asiallisuuden rajoilla. Se ei ole voinut olla vaikuttamatta. Ominaista Jouni Mutaselle on se, että vaikka mitä sataisi taivaalta vastaus on aina asiallinen, rauhallinen ja erittäin hyvin perusteltu. Jouni Mutasen tapaa johtaa on ollut miellyttävää seurata. Ihmiset pääsääntöisesti pitävät siitä, että ymmärtävät mitä heiltä odotetaan ja mitä heille kerrotaan. Johtamisen kulttuuri on Naantalissa kehittynyt jättiharppauksen.

Naantali ei ole Jounille ainoastaan työpaikka vaan myös koti ja rakas kesänviettopaikka. Näin ollen saamme olla iloisia siitä, että näemme Jounia eläköitymisen jälkeenkin taatusti ainakin kesäisin kylän raiteilla ja talvisin hiihtoladuilla. Se on hieno asia, koska Jouni sattuu olemaan myös älyttömän mukava mies!

Vaikeaa tätä on muulla tavalla tiivistää kuin, että lämmin ja vilpitön kiitos Jouni omasta ja Kokoomuksen valtuustoryhmän puolesta. Olet tehnyt mahtavaa työtä!

Tero Tavio

Kokoomuksen valtuustoryhmän puheenjohtaja