Politikkoa ja politiikkaa poljetaan

3.4.2017

Politikkoa ja politiikkaa poljetaan

Politiikka on yhteisten asioiden hoitamista. Demokratiassa kansalaiset päättävät, kuka edustaa heitä tärkeiden asioiden hoidossa. Kun äänestäjät ovat antaneet äänensä ja kertoneet mielipiteensä, niin he ovat saaneet edustajansa. Miksi kuitenkin näitä kansan valitsemia luottamushenkilöitä sitten pilkataan; heidän pukeutumistaan, ulkonäköään, mielipiteitään ja esiintymistä arvostellaan.

Osin ilmiö on maailmanlaajuinen ja kaikkiin ihmisiin kohdistuvaa. Yhteiskuntamme hyväksyy julkisen ihmisten pilkkaamisen, tämä ei sivistyneessä maailmassa ole mielestäni hyväksyttävää. Poliitikot tuntuvat olevan ikävimmässä asemassa, vaikka heidän työnsä ei todellakaan ole helppoa. Päättäjän pitäisi hallita kaikki asiat ja pystyä kertomaan mielipiteensä heti kysyttäessä ilman että he saavat rauhassa ottaa asioista selvää. Heidän täytyisi myös yksin muuttaa maailmaa, vaikka demokratiassa harvoin yksi ihminen saa tahtonsa läpi jos idea ei palvele muiden päättäjien ja puolueiden mielipidettä.

Jotta pääsisi mukaan poliittiseen toimintaan, on ehdokkaan käytävä läpi vaalityö, jossa  pitää ansaita äänestäjien äänet. Yhä useammin politiikkokandidaatti myy itseään karkeilla, kahvilla, kynillä ym. vaalimateriaalilla. Poliitikon mielestä olisi paljon mukavampaa myydä mielipiteitä, mutta ne eivät nykyään enää pelkästään riitä.

Moni ehdokas lähtee mukaan politiikkaan kirkasotsaisella asenteella tehdä maailmasta, Suomesta tai kunnasta parempi paikka. He haluavat vaikuttaa itseä ja muita koskeviin asioihin. He kenties kokevat, että heillä on asiantuntijoina ja tavallisina ihmisinä annettavaa yhteiseen hyvään. Valitettavasti yhden asian ihmiset ja oman edun tavoittelijat ovat pilanneet suurimman ehdokasjoukon ideaaliajatuksen. Onneksi näitä valtaa rakastavia on harvassa.

Haluan siis edelleen uskoa demokraattiseen järjestelmäämme ja politiikkaan. Se on ainoa tapa vaikuttaa kaikkien arkeen. Jos et itse ole lähtenyt mukaan vaikuttamaan, niin ota edes aktiivisesti yhteyttä luottamushenkilöihin, jotka sinua edustavat. Ilman äänestäjien mielipiteitä ja epäkohtien esiin ottamista ei päättäjälläkään ole tietoa ja keinoja asioiden selvittämiseen ja korjaamiseen. Siis äänestä ja vaikuta, tai joku muu käyttää äänesi puolestasi.

Mari Rissanen